جنبش منجی بشریت
امام مهدی (عج), شیعه شناسی, ظهور

یاران امام زمان چند نفر و چه کسانی هستند؟

اعتقاد به منجی اعتقادی است که در تمام ادیان به آن اشاره شده است و مباحث زیادی راجح به پیرامون این مسئله زبانزد خاص و عام شده است. به غیر از مسئله ظهور و منجی، مسئله یاران و یاری رساندن به آن حضرت هم در این کتب یاد شده است؛ تعداد روایات کثیر است در نوشته زیر چندی از روایات مرتبط با این بحث آورده شده است.

یاران حضرت مهدی (عج)

یاران امام زمان (علیه السلام) چند دسته اند. دسته ای از آنان، یاران خاص وستاد فرماندهی آن حضرت هستند که تعدادشان ۳۱۳ نفر است وهمانا هستند که قرآن کریم در آیهء ۸ سورهء هود از آنان به عنوان «امت معدوده» یاد می کند.

هرگاه زمان ظهور برسد، خداوند این افراد را در اندک زمانی در مکّه ظاهر می کند وبدون حضور اینان قیام مهدی (علیه السلام) شروع نمی شود.
دسته دوم از یاران حضرت که پس از جمع آمدن پرچمداران وستاد فرماندهی به یاری ایشان می آیند طبق روایات ۱۰ یا ۱۲ هزار نفرند. وقتی این حلقه کاما شد، حرکت وقیام، آغاز می شود.
حلقهء سوم از یاران، مؤمنانی هستند که پس از شروع قیام به آنان می پیوندند ولحظه به لحظه بر تعداد آنان افزوده می شود

یاران امام زمان (ع) همگی جوان هستند

امام علی علیه اسلام:

یاران امام علیه اسلام جوان هستند و پیر در میان آن ها وجود ندارد. مگر فقط به مقدار سرمه در چشم و نمک در غذا، و کمترین میان غذا نمک است.

 

تعداد یاران امام زمان علیه السلام

رسول گرامی اسلام (ص) میفرمایند : یاران مهدی موعود 313 نفر مردم هستند که به تعداد اصحاب بدر اند. امام جواد (ع) میفرمایند – 313 نفر از مردم به نزد او جمع میشوند، آن وقت به اذن خدا خروج میکنند و از دشمنان خدا آنقدر به قتل میرسانند که خدا راضی شود.

 

زنان یاری کننده آن حضرت علیه السلام

در آن هنگام که جهان مادی برای زن هیچ ارزش و حق و حقوقی قائل نیست، مسلمانان با ارج نهادن به این برگ زرین آفرینش، بر خدمات ارزشمند او سعی بر آن دارند تا زن را به جایگاه اصلیش که همان برابری حقوق آن با مردان است برگردانند.

امام صادق (ع) در عصر حضور حضرت مهدی (عج) چنین میفرماید: همراه با مهدی موعود (عج) 13 نفر زن هستند آنها مجروحان را مداوا و از بیماران نگهداری و پرستاری میکنند، همچنان که در زمان پیامبر (ص) چنین بود.

 

یاران مهدی (عج) اهل کجا هستند

صاحب کتاب منتخب التواریخ ذیل روایتی نام قبیله و  شهر اصحاب حضرت مهدی (عج) را ذکر کرده است. از این روایت اینگونه استفاده میشود. بسیاری از یاران و سربازان آن حضرت (عج) ایرانی هستند:

24 نفر از طالقان ، 18 نفر از قم ، 12 نفر از جرجان ، 8 نفر از نیشابور ، 7 نفر از ری ، 5 نفر از طوس ، 4 نفر از همدان ، 2 نفر از سبزوار و تعدادی نیز از شهر های اصفهان، کرمان، قزوین و اطراف قم و … از یاران آن حضرت هستند.

امام باقر (ع) فرمود :

اصحاب قائم (ع) سیصد و سیزده نفرند که از عجم هستند… (2)

رسول اکرم (ص) میفرمایند :

وزاری مهدی(عج) از عجم ها هستند و هیج فرد عربی دربین آنها نیست، وزرای آن حضرت گرچه عجم هستند ولی عربی تکلم میکنند و بهترین و مخلص ترین وزرا هستند. (3)

امام علی (ع) میفرماید :

گویا مبینیم عجم را که خیمه هایشان در مسجد کوفه است، و قرآن را آن طور که نازل شده است به مردم یاد میدهند.(3)

 

جمع بندی

ما نیزباید همه دست در دست همدیگر تلاش کنبم تا همگی زمینه ساز ظهور حضرت ارواحنا فداه باشیم. امید است که ایشان مارا نیز قبول کنند و در سپاه خود جای دهند. فرقی ندارد که که بوده ایم؟ یا چه کرده ایم؟ راه رسیدن به حضرت عشق است، فقط کافی است که بخواهیم. چرا ما نتوانیم خودمان را در زمره ی آن حضرت ببینیم؟ زمان تغییر فرا رسیده است. جنگ ، جنگ اراده هاست هرکه اراده ی قوی تری داشته باشد پیروزه است. با ترک یک عادت غلط، خودمان را میتوانیم کیلومتر ها به امام نزدیک کنیم. انشالله که خود حضرت دستمان را خواهد گرفت.

 

1 – منتخب التواریخ، ص 1119 به نقل از امام زمان (عج) و ایرانیان، محسن همتی

2 – غیبت نعمانی ص 315 به نقل از امام زمان (عج) و ایرانیان

3 – نجم الثاقب ص 111 به نقل از امام زمان (عج) و ایرانیان

مطالب مرتبط

مروری بر واقعه کربلا از تولد تا شهادت

humansavior_com
3 سال قبل

دل نوشته ای با امام زمان عجل اللّه

humansavior_com
3 سال قبل

حفاظت شده: آموزش درج پست در سایت منجی بشریت

humansavior_com
3 سال قبل