جنبش منجی بشریت
امام مهدی (عج), شیعه شناسی, ظهور

امام مهدی علیه السلام کیست؟

ولادت آن حضرت :

امام زمان (ع) در شب جمعه پانزدههم ماه شبعبان سال 255 هجری در شهر سامرا متولد گردید.
پدر بزرگوار امام حسن عسکری امام یازدهم ما شیعیان می باشد که در سال 232 هجری در روز جمعه ،هشتم ماه ربیع الثانی در شهر مقدس مدینه،به دنیا امد و در 22 سالگی به امامت رسید.مدت امامت آن امام گرامی را 6 سال گفته اند و در سال 260 هجری در سن 28 سالگی هنگام نماز صبح به شهادت رسید و کنار قبر پدرش در سامرا مدفوع گردید؛همان جا گه که اکنون به نام حرم عسکریین، زیارتگاه شیعیان جهان است. در این هنگام، حضرت مهدی (عج) پنج ساله بوده اند.

و مادر گرامی ایشان نرجس درواقع همان ملیکه یا ملیکا دختر یشوعا (پسر قیصر روم) بوده است. بقدری این بانو با فضیلت و دارای معنویت می باشد که (حکیمه خاتون) دختر امام جواد (ع) و خواهر امام هادی (ع) و عمه امام حسن عکسری (ع) وی را سرآمد و سرور خاندان خویش و خود را خدنمتگزار او می نامید. نرجس خاتون (ع) مادر امام زمان(عج) در سال 261 ه.ق وفات یافت و در سامرا، در کنار قبر امام حسن عسکری (ع) به خاک سپرده شد. در این هنگام حضرت مهدی (عج) شش ساله بوده اند.

 

نام، لقب و کنیه امام زمان (عج)

 

نام:

حضرت مهدی (عج) یک نام مخصوص دارند. ایشان همنام پیامبر (م ح م د) میباشند. حتما سوال میکنید چرا حروف این اسم جدا جدا نوشته شد؟ جواب این است که : اولا حضرت عبدالعظیم حسنی که قبر شریف او در شهر ری میباشد از امام هادی (ع) نقل میکند: جایز نیست نام امام زمان (عج) برده شود تا زمانی که ظهور بفرمایند. ثانیا : چون در زمان غیبت صغری نباید امام شناخته می شدند بنابراین کسی نام مخصوص آن حضرت را به زبان نمی آورد.

القاب ایشان:

اما القاب حضرت بسیار است که معروف ترین آن ها عبارتند از:

کنیه امام:

کنیه در فرهنگ عربی آن است که به پدر و مادر نسبت داده شود. مثلا امام علی  (ع) را ابا الحسن میگفتندچون پدر امام حسن (ع) بود و معمولا نام فرزند بزرگ را میگفتند بنابراین به امام علی ابو الحسین نمی گویند.

تنها کنیه آن حضرت اباصالح است.لازمه آن این است که آن حضرت پسری به نام صالح داشته باشند. اباصالح  یعنی کسی که صلاح و خوبی فراوان دارد تا آنجا که گویی صلاح از او متولد میشود.

 

شمایل و سیرت امام مهدی (ع)

شمایل و ویژگی های آن حضرت با دقت تمام از پیامبر (ص) و ائمه (ع) بیان شده است. شاید به این علت بوده که جلوی هرکسی را که قصد داشته ادعای مهدویت بکند، بگیرند.

خلاصه ای از خصوصیات حضرت مهدی که از مجموع روایات برداشته شده است عبارتند از :

 

مطالب مرتبط

دل نوشته ای با امام زمان عجل اللّه

humansavior_com
3 سال قبل

گناه شناسی؛ ماهیت و آثار گناه (قسمت 1)

humansavior_com
3 سال قبل

وظایف منتظران در دوران غیبت – بخش دوم

humansavior_com
3 سال قبل